HMP Timein Sleep.JPG
Logo Erasmus MC zonder tekst.JPG

Healthy Mind@Work

DAG0

 

TIPS

David Rock en Daniel Siegel hebben de Healthy Mind Platter ontwikkeld met acht ingrediënten voor een gezond brein. Een gezond brein geeft je de 'mentale veerkracht' die je nodig hebt om uitdagingen thuis en op het werk het hoofd te bieden. 

Hoeveel van elk ingrediënt heb jij nodig om jouw brein gezond te houden? Op papier klinkt dit eenvoudig. In de praktijk is het soms best lastig. Behoeften kan je namelijk niet bedenken, maar moet je voelen.

Vaak ontbreekt het ons aan tijd om stil te staan bij wat we voelen. Soms vinden we van onszelf dat we niet zo moeten zeuren en gewoon door moeten gaan. Er zijn veel boeken over dit onderwerp geschreven.

 

Wij houden het hier bij een aantal tips:

  • Neem de tijd. Zie het als een reis naar een gezond brein. Je hoeft er niet vandaag uit te komen.  

  • Voel je vrij en vergeet even wat anderen ervan vinden

  • Luister naar je lichaam. Voel of je lichaam je iets duidelijk wil maken. Je kunt dit herkennen aan ontspanning of spanning, warm of koud, rust of onrust, je hartslag en bijvoorbeeld je ademhaling.

  • Geef je emoties onderzoekend de ruimte. Dat maakt emoties minder eng en biedt de mogelijkheid om er wat van te leren. Blij, bedroefd, bang en boos zijn enkele voorbeelden van emoties.

  • Emoties kun je in je lichaam voelen. Kijk hier maar eens.

Als je gevoel bij een ingrediënt positief is, verhoog je de behoefte. Als je gevoel bij een ingrediënt negatief is, verlaag je de behoefte in je berglandschap.

Als je het moeilijk vindt om te bepalen wat jij nodig hebt voor een gezond brein, is dat helemaal niet erg. Gun jezelf de tijd om erachter te komen waar je blij van wordt. Begin dan gewoon maar eens met het wekelijks opgeven van je stemming in de app. 

Je stemming helpt je om gevoel te krijgen bij waar je blij van wordt (je behoefte). Als je vervolgens invulling geeft aan je behoefte, bepaalt jouw stemming op zijn beurt weer of je goed zit.